piatok 15. júla 2011

100% prírodný šampón - mydlica lekárska

Tak, a keď teda 100% prírodný, tak to znamená, že všetko na jeho výrobu nájdete v prírode.
Včera som bola na prechádzke a moju pozornosť zaujala Mydlica lekárska (Saponaria officinalis). A pretože práve prežívam obdobie výroby vlastnej kozmetiky so snahou o čo najprírodnejšie zložky, priniesla som si domov jednu celú rastlinu (aj s koreňom, ktorý je veľmi plytký). Po ceste som ešte narazila na Myší chvost obyčajný (Achillea millefolium), a potom ako som priateľovi vysvetlila na čo sa používa a naučila ho spoľahlivo rozpoznávať, nazbierali sme ho do kytice. To som ešte nevedela, že večer pri štúdiu kníh o bylinkách, kde som sa snažila nájsť recept na šampón z mydlice, narazím na recept, kde sa používa aj myší chvost!



Mydlica lekárska obsahuje saponíny, ktoré sa dajú záparom vyextrahovať zo stonky, listov a koreňa a použiť ako jemný šampón.


Recept na tento šampón som našla v knihe Lesley Bremnessovej Byliny. Okrem šampónov sa tu nachádzajú aj rôzne recepty na výrobu domácej kozmetiky (krémy s použitím emulgátora nevynímajúc!).
Ani som nevedela, čo za poklad to doma mám!
Ale teraz už k receptu, je jednoduchý:

Zloženie:
  • 570 ml vriacej vody
  • 2 ČL nadrobno posekaného koreňa mydlice, alebo za hrsť rastliny (stonka plus listy)
  • Hrsť ďalšej byliny podľa výberu (autorka uvádza v tabuľke zoznam bylín, ktoré sa dajú použiť pri rôznych typoch vlasov, ja som si vybrala myší chvost, ktorý je na mastné vlasy)
Postup z receptu:

  • Obe byliny zmiešame a zaparíme vriacou vodou. 
  • Necháme aspoň 30 minút vylúhovať, použijeme po vychladnutí.

Pretože som lenivá, a nechcelo sa mi presne merať ani čakať, tak som použila postup nasledovný

Môj postup:
  • 1 rastlinu mydlice aj s kvetmi a koreňom som posekala na zhruba 5cm kúsky, k tomu dve rastliny (bez koreňa) myšieho chvostu.
  • Všetko som dala do hrnca, kde som od oka odmerala zhruba 3/4 litra vody a dala som vodu zovrieť aj s bylinami.
  • Po zovretí som vypla a nechala na sporáku dôjsť a cez noc vychladnúť
  • Vlasy som si umývala ráno, odvaru/záparu (neviem čo presne to bolo s týmto postupom) bolo dosť na umytie hlavy s opakovaním. 

Šampón tesne pred použitím


Šampón robil celkom pekné bublinky keď som ho miešala v hrnci, na hlave takmer žiadne. Napriek tomu som mala pocit, že naozaj umýva, dobre sa absorboval do vlasov. Umytie a opláchnutie som opakovala dvakrát.

Moje vlasy sú normálne mastné, ale veľmi jemné, prírodný veľmi špinavý blond (v zime orieškové), odfarbené na blond a preto vlastne aj krehké. Hrozná kombinácia, pretože obyčajne buď odmasťujete, alebo vyživujete, takže nájsť šampón, ktorý účinne odmastí korienky ale nevysuší ten odfarbený zbytok je skoro nemožné.

Výsledok?

Ešte mokré vlasy boli veľmi príjemné na dotyk a ľahko sa rozčesávali. Príliš ľahko na moju skúsenosť, a tak som šampón podozrievala, že neodmastil úplne. Po vysušení fénom sa moje podozrenie potvrdilo, vlasom ostala nepatrná jemná olejová vrstva, ktorá sa vidí, teda skorej cíti než vidí, hlavne pri korienkoch. Na druhú stranu, vyzerajú umyté a aspoň som nemala pocit, že potrebujem kondicionér. Predpokladám, že vydržia nemastné len jeden deň (normálne si vlasy umávam každý druhý), takže záverom: Je to veľmi decentný šampón, a pokúsim sa o ešte jednu dávku, so zvýšenou koncentráciou mydlice, inak vzhľadom k práci ktorú s tým človek má, odporúčam hlavne v troch prípadoch:

1) došiel doma šampón a obchody sú zatvorené
2) sme v prírode a je to jediný prostriedok poruke
3) chceme vyskúšať niečo na veľmi citlivú pokožku

6 komentárov:

  1. Mydlice je plná záhrada, nazbierať ju?

    OdpovedaťOdstrániť
  2. a skusila si metodu "no poo"? ja to pouzivam uz niekolko mesiacov (od narodenia dcerky) a funguje to super, riadny sampon uz nepouzivam. vlasy su super, umyte, leskle a vydrzia bez umyvania aj 5 dni! nemastia sa tak rychlo.

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Ahoj Katchenka!

    Ešte nie, ale už som sa o nej dozvedela. Akurát mám problém v tejto chvíli s poriadne polámanými a poškodenými koncami vlasov (mám odfarbené, teraz to nechávam vyrásť), a potrebujem ich vyživovať, čo sa len so sódou bikarbónou nedá. Ale určite chcem vyskúšať, už sa na to chystám. Takisto som sa dozvedela o novej metóde umývania s pomocou ílu, ale to ešte nemám naštudované.

    Inak názory na no poo sa dosť líšia, vraj to nie každému vyhovuje, čítala som niekoľko príspevkov na rôznych blogoch, skúsim to zosumarizovať a hodiť na blog.

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Zdravim, tiež mám veľmi jemné vlasy "myšacej" farby (ani blond ani hnedá) a dlho som ich farbila na čierno, ešte stále mám čierne končeky vlasov, inak ich nechávam odrásť a skúšala som No Poo metódu a buď som ju nepoužila správne (sóda bikarbónu sa mi nikde nepodarilo vo vode úplne rozmiešať, aspoň v mnočstvách, ktoré som našla v návodoch na internete) alebo jednoducho na to nemám správne vlasy (vcelku rýchlo sa mi mastia) ale táto metóda u mňa vôbec nefungovala. Vydržala som 2 mesiace, po ktorých som nevydrťala a musela osm si vlasy umyť hnusným chemickým šampónom. Samozrejme na začiatku to bolo bez šampónu katastrofálne (prvé 3 týždne) a potom sa to trochu upravilo, ale stále boli vlasy na dotyk mastné, hlavne vzadnej časti hlavy a pri korienkoch. Dokonca mi začali vlasy aj hojne vypadávať(i keď mám skôr podozrenie že to malo niečo spoločné s tou sódou bikarbónou a tým že mám jemné vlasy). Nakoniec som vyskúšala mydlo z olivového oleja a s výsledkom som nadmieru spokojná. Vlasy sú síce pri umývaní "lepkavé"ale po zážitkoch so sódou bikarbónou je to stále znesitelnejšie a po usušení sú jemné a mám pocit, že sa mi mastia menej ako keď som opužívala bežné šampóny

    OdpovedaťOdstrániť
  5. sódu bikarbonu sa ma použiť len raz pri prechode z chémie na no poo. potom už nie je nutná pretože vlasy veľmi vysušuje. odporúča sa rána hladká múka ale po nej som mala vlády ako drôty tak som prešla na pohankovu a vlasy úžasné jemne hladké. vlasy mam mám veľmi jemné a riedke takže umytie musí byť fakt dokonale😁. umývam vlasy raz dva krát do týždňa.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. Sóda bikaróna má ten problém, že je zásaditá, čo vlasom nesedí, pretože tie sú kyslé. Takže jej dlhodobé používanie vlasy poškodzuje.

    OdpovedaťOdstrániť