utorok 11. októbra 2011

Mydlo s mliekom

Metóda výroby: za studena
Typ mydla: pevné

Mlieko môžete do mydla pridať v rozličných podobách:
1) tekuté - rozpustením NaOH priamo v mlieku, alebo
2) sušené, ktoré rozpustíte v olejoch pred pridaním NaOH.
3) Ešte môžete mlieko pridávať koncentrované vo fáze stopy. Veľmi pekná a prínosná diskusia (vďaka duun a Karkulka!) na túto tému je v našom fóre:

Výroba mydla->Proces za studena->Kedy pridať od mydla mlieko a v akom pomere

Ak sa rozhodnete pre rozpustenie NaOH v mlieku, je dôležité je si uvedomiť, že cukry obsiahnuté v mlieku urýchlia reakciu - veľmi rýchlo sa všetko zohreje - a navyše skaramelizujú, teda celé mlieko zhnedne. Z oboch dôvodov je vhodné mlieko najprv poriadne podchladiť, takmer zmraziť a až potom zmiešavať s NaOH, najlepšie ešte s nádobou postavenou v ľadovom kúpeli.

Mne sa do tohoto cvičenia nechcelo, a tak prvá technika ktorú som skúsila bola so sušeným mliekom.

Uvádza sa aj, že pridanie mlieka vraj uvoľňuje amoniakový zápach, ktorý časom vyprchá - ja som žiadny zápach necítila, takže nemôžem potvrdiť, ale ani vyvrátiť.

Prečo mlieko do mydla? Okrem blahodárneho vplyvu mlieka na pokožku (ak tam niečo po tej rekacii s NaOH zostane) navyše cukry obsiahnuté v mlieku neskôr v mydle pomáhajú jeho rozpustnosti - a teda vytvárajú krásnu hustú penu!


-->
Recept
Roztok hydroxidu
Destilovaná voda255g
NaOH116g
Oleje a tuky
Kokosový tuk 255g
Olivový olej595g
Mlieko
Sušené mlieko28g

Postup

1) Pripravte si roztok NaOH, tak ako je popísané v príspevku Výroba mydla za studena. Roztok nechajte vychladnúť na cca 46°C.
2) Medzitým si navážte tuky a oleje a spolu so sušeným mliekom zahrievajte na miernom plameni, až kým sa kokosový tuk a sušené mlieko nerozpustia. Je možné, že si sušenému mlieku budete musieť na záver pomôcť tyčovým mixérom - ja som musela, a aj tak sa mi 100% nerozpustilo
Sušené mlieko po zmixovaní mixérom - toto bolo najlepšie "rozpustenie" sušeného mlieka, ktoré som dosiahla.

2) Pridajte roztok hydroxidu do olejov - oba roztoky by mali mať cca 46°C (teplé), nemusí to byť presne, ale podľa Anne L. Watson by to nemalo byť menej ako 38°C
3) Všetko zmiešajte mixérom až do fázy stopy (ak neviete čo to je, prečítajte si prosím Výroba mydla za studena). Reakcia bielkovín mlieka s hydroxidom uvoľňuje amoniak, nezľaknite sa, tento zápach časom odoznie.
4) Nakoniec vylejte do foriem, nezakrývajte! a nechajte odpočívať pri izbovej teplote. Formy by mali byť individuálne, rozhodne nie izolované tak ako sme zvyknutí pri klasickej metóde za studena. Pretože mlieko obsahuje cukor, reakcia uvoľňuje viac tepla a prehriatie môže spôsobiť erupciu hmoty z formy.
Ak by mydlo bolo urobené s tekutým mliekom, je nutné formy šupnúť chladničky! Pri metóde so sušeným mliekom to nie je potrebné.


----------------------------------------------------------------

Súvisiace príspevky:

 

14 komentárov:

  1. Po naliati hydroxidu do mlieka izbovej teploty mlieko zovrie, Roztok hydroxidu a mlieka potom vyzera ako zlte zgrcnute mlieko.
    Mam to odskusane - bola som zvedava. Zapach som necitila. Mydlo som spravila, nevidiet na nom casom ziadne nedostatky.
    Samozrejme odporucam tak ako je v blogu uvedene mlieko zamrazit. Davam ho do zip sackov do mrazaku par hodin pred vyrobou. Zo zmrazeneho mlieka spravim drt a sypem postupne po troske hydroxid, premiesam a dosypem a tak dokola. Zmiernuje to teplotu a mlieko sa nezgrcne. Dobre je mat nadobu postavenu v miske s ladom (vid blog).
    Je to zlozitejsie, no napriklad ak pouzijetie kozie mlieko vrati sa vam to vo forme benefitov pre pokozku.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Dobry den!
    Chcem sa opytat, podla coho ste urcili pomer mlieka v mydielku. Som len zaciatocnicka, no mydielko s mliekom by som chcela vyskusat. Dalo by sa spravit aj s cisto olivoveho oleja, pripadne kombinovaneho s bravcovym tukom? Dakujem!

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Sisa, mydlo s mliekom môže mať akýkoľvek olejový základ, len pozor na výpočet NaOH. Pomer sušeného mlieka som prebrala z knihy Milk soapmaking od Anne L. Watson. Ak hovoríme o sušenom, myslím, že sa dá pridať aj viac, ale maximum nemám vyskúšané...

    OdpovedaťOdstrániť
  4. Dakujem pekne za odpoved! Vypocty NaOH uz mame vyskusane aj cez kalkulator aj manualne. :) Takze na 850g akehokolvek tuku ide cca 28g suseneho mlieka, ak dobre rozumiem.. :)

    OdpovedaťOdstrániť
  5. Presne tak :) Ale experimentovaniu sa medze nekladú, ak prídete na to, že viac sa Vám hodí lepšie, tak prečo nie! :) Len aby to nebolo priveľa - predpokladám, že potom bude mydlo drolivé.

    OdpovedaťOdstrániť
  6. v akom pomere musim pridať tekute mlieko(nie sušene) do NaOH? hľadal som to a zatiaľ nikde som to nenašiel. mohli by ste mi poradiť?
    ďakujem

    OdpovedaťOdstrániť
  7. mohli by ste mi poradiť v akom pomere musim dať tekute mlieko s NaOH? vodu potom možem úplne vynechať? hľadal som to všade a nikde som to nenašiel
    dakujem

    OdpovedaťOdstrániť
  8. Peter, mliekom môžeš nahradiť celé množstvo vody na rozpustenie NaOH, neobsahuje až tak veľa tuku, aby to vadilo. Len ho nezabudni pred nasypaním NaOH zmraziť.

    OdpovedaťOdstrániť
  9. Dobrý deň chcem sa spýtať ked to mydlo dám nazaver do chladnicky po akej dobe si ho mozem supnut do vane ?

    OdpovedaťOdstrániť
  10. Dobrý deň, je možné pridať aj kokosovú smotanu? Našla som ju v zdravej výžive a vyzerá veľmi lákavo. Trvanlivosť má niekedy do januára. Myslíte, že keď ju pridám do stopy, mydlo mi rýchlo zoxiduje?

    OdpovedaťOdstrániť
  11. Zdravým,
    dneska som mal po ruke srvátku, tak som ju použil namiesto vody. Do studenej srvátky som na viac krát pridával NaOH(vonku -cca 5°C), horúcá vôbec nebola, len teplá no aj tak zožltla-zhustnela a páchla. Nechcelo sa my znovu skúšať, všetko už bolo nachistané, tak som to zlial s kokosovou masťou.
    Bude toto mydlo použitelné??

    OdpovedaťOdstrániť
  12. Už som našiel toto (http://moderna.alchymistka.eu/2012/05/ovsene-mydlo-so-srvatkou-medom.html), takže beriem späť svoju otáku...
    a hotové mydlo už nepáchne, takže to bude asi v poriadku..

    OdpovedaťOdstrániť
  13. Dobrý deň, chcela by som vyskúšať vyrobiť toto mydlo, ale chcela by som sa opýtať, či je možné pridať aj parfém.
    Veľmi pekne ďakujem Janka

    OdpovedaťOdstrániť
  14. Milá Janka, parfém určite nie, je v ňom alkohol a ten spôsobí, že sa Tvoje mydlo zrazí hneď ako ho tam pridáš!

    OdpovedaťOdstrániť