streda 28. marca 2012

Pevný telový kondicionér ako od LUSH - pokračovanie

S výsledkom svojho prvého pokusu pre výrobu pevného telového kondicionéru som nebola veľmi spokojná, kvôli jeho prílišnej tvrdosti a voskovitosti, spôsobenej príliš veľkým obsahom včelieho vosku.


Nasledovala séria pokusov bez včelieho vosku. Nie, nezanevrela som na včelí vosk, viem, že ak by som ho použila menej, tak by bol kondicionér rozpustiteľnejší, ale to nie je ani ten hlavný problém - vysvetlím neskôr.

Pretože LUSH produkty včelí ani iný vosk neobsahujú, chcela som to teda vyskúšať bez neho. Ako základ som teda vzala len kakaové maslo a bambucké maslo a nasledovné recepty:



1) Základom je 80% kakaového a 20% bambuckého masla v tukovej zložke, vyskúšala som dva recepty (ak sa Vám gramáž zdá komplikovaná, je to preto, lebo som miešala maslá dohromady a potom to od oka rozdelila na a a b a pridala peeling do b) ):

a) bez peelingu (á 23g)

18.4g (80%) kakaového masla

 4.6g (20%) bambuckého masla
 
b) s peelingom (á 29g)

21.6g (74.5%) kakaového masla (80% tukovej zložky)
 5.4g (18.6%) bambuckého masla (20% tukovej zložky)
 2.0g  (7%) mletých mandlí


2) Základom je 50% kakaového masla a 50% bambuckého masla v tukovej zložke

a) bez peelingu (á 20g)


10g (50%) kakaového masla

10g (50%) bambuckého masla
 
b) s peelingom (á 23g)


10g (46.5%) kakaového masla  (50% tukovej zložky)

10g (46.5%) bambuckého masla (50% tukovej zložky)

 2g (8.6%) mletých mandlí + mletého kokosu
 1g (4.3%) mletého kokosu


K výrobe - peelingové zložky Vám samozrejme v rozpustených maslách sadnú na dno. Preto som ich premiešala ešte raz, keď zmes vychladla na hustejšiu konzistenciu. Je vhodné dať formy do chladničky, inak sa načakáte kým kondicionéry stuhnú!

Testovala som rozpúštanie v rukách v porovnaní s LUSH King of the skin pre recepty bez peelingu a s Buffy pre recepty s peelingom.

Základný rozdiel u oboch typov receptov (peeling, nepeeling) sa prejavil takmer ihneď - napríklad King of the skin sa rozpúšta pozvoľna, s nie veľmi mastným pocitom, aj v prípade, že robím masážne pohyby, zatiaľčo recepty 1a) a 2a) sa mi pod rukami rozpustili podstatne rýchlejšie, zanechávajúc poriadne mastnú vrstvu na dlaniach. Recept 2a) sa rozpúšťa rýchlejšie a rovnako mastne ako 1a), aj keď som dúfala, že nebudem mať taký mastný pocit ako u 1a), pretože bambucké maslo, ktorého je tu viac, je v porovnaní s kakaovým maslom menej mastné.

Rozdiel medzi Buffy a 1b) a 2b) je podobný v zmysle mastnoty a rýchlosti rozpúšťania ako medzi King of the Skin a 1a) 2a), ale navyše som mohla skonštatovať, že Buffy má omnoho viac peelingových zložiek, a to nielen do objemu, ale aj do typu - toto som cítila už pri 1b), zdalo sa mi, že Buffy obsahuje okrem väčších aj omnoho menšie častice, preto som do 2b) pridala ešte mletý kokos, a je to cítiť - účinok je abrazívnejší.


Bolo ale isté, že rozdiel je samozrejme spôsobený aj inými prídavkami, v King of the Skin pridaním čerstvého ovocia a ovseného mlieka, u Buffy je to práve prídavok ryžovej krupice (alebo ako inak mám nazvať mletú ryžu?).

Uvedomila som si, že dôležitým spoločným menovateľom oboch produktov, zodpovedným za menšiu mastnotu bude zrejme škrob, ktorý sa presne kvôli tomuto používa napríklad v masážnych kockách, alebo v tuhých deodorantoch. U Buffy je jasné, že je hlavne v podobe mletej ryže, ale u King of the skin bolo pre mňa záhadou, kde sa berie. Podozrievala som LUSH, že ich ovsené mlieko obsiahnuté v King of the skin bude skorej v podobe nejakého prášku, a odtiaľ ten škrob - prečo v prášku? Pretože aby ovsené mlieko držalo s tukmi dohromady, je potrebný emulgátor, a žiadny v zložení nevidím. a potom som narazila na videá ako sa robia tieto produkty:




Všimnite si, že Buffy je v relatívne hustom stave keď sa nalieva do foriem, toto môžeme takisto pripísať škrobu z ryže, ale aj faktu, že sa asi vylieva pri nižšej teplote. Zdá sa mi, že je jasné, aký bude ďalší recept!


Susan vo svojom blogu spochybnila použitie čerstvého ovocia v LUSH produktoch, z dôvodu toho, že čerstvé ovocie podlieha skaze a keďže LUSH v zložení neuvádza žiadne konzervanty, problém bol - buď nám LUSH niečo v zložení tají, alebo nepoužíva naozaj čerstvé ovocie. Toto video dokazuje, že teda asi niečo tají. Susan takisto tvrdí, čo ale nemám overené, že

Lush has been known to hide their preservative listing as "perfume"

v preklade: Lush je známy tým že skrýva v zložení svoje konzervanty pod názvom "parfém".


Neviem, čo je na tom pravdy, ale inak si neviem vysvetliť, ako to, že produkt s čerstvým ovocím sa im nepokazí....


Samozrejme, video neukazuje všetky detaily, ale pre nás je zaujímavá časť, kde pracovník vlieva do ovocia "an infusion" (33s). Podľa zloženia by sa malo jednať práve o ovsené mlieko. Ako sa tak dívam na kvantitu tejto ovocno-ovsenej zmesi v porovnaní s olejmi kam to vlievajú (teda, za predpokladu, že tam toho nevliali viac než ukazujú na videu), a na poradie ovseného mlieka a ovocia v zložení, môžem predokladať, že sa jedná o emulziu voda v oleji, kde oleje tvoria prevažnú väčšinu - tu si viem predstaviť emulgáciu aj bez emulgátora. Pridanie vodnej fázy obsahujúcej škrob (áno ten škrob tam stále je) zrejme znižuje mastnotu prodktu.

Stojí za skúšku v každom prípade! Testujem ďalej!

1 komentár:

  1. Držím palce pri testovaní a teším sa na výsledky.

    OdpovedaťOdstrániť