sobota 31. marca 2012

Veľký test 100% jednoolejových mydiel, časť I - nastavenie experimentu, zmydelnenie a po 24 hodinách

Ako som avízovala už vopred, testovala som (a ešte testujem) 10 jednoolejových mydiel, nielen aby som zistila, aké vlastnosti prinášajú jednotlivé oleje koncovému produktu - mydlu, ale aj ako sa prejavujú v procese zmydelnenia.

Tu Vám prinášam prvé výsledky, ktoré sú zaujímavejšie než som čakala. Niektoré jednoolejové mydlá sa vôbec nechovali podľa očakávaní, a to v horšom, ale i lepšom slova zmysle.



Hneď na začiatku sa priznám, že hoci som sa snažila všetky mydlá vyrobiť za rovnakých podmienok, aby som minimalizovala vplyv jednotlivých parametrov ako je napríklad teplota miešania tukov a roztoku hydroxidu, percento pretučnenia, prípadne počet šálok vypitej kávy pred miešaním, podarilo sa mi hneď na začiatku spraviť hlúpu chybu v meraní NaOH, takže prvé mydlá v poradí nemali plánované 5% pretučnenie. Ale aspoň som sa z toho poučila, ale popíšem neskôr....

Ako som postupovala:
Ako formy mi slúžili plastové kelímky od akejsi mliekárenskej dobroty, ktoré som si poctivo odkladala s tým, že ich určite niekedy využijem... :) Zmestí sa do nich asi tak 150 g vody, teda 150ml, oleje som teda stanovila na 50g, aby som mala po pridaní roztoku NaOH aj priestor na miešanie.


Kelímky som si označila číslami, aby som vedela o ktorý sa jedná. Nepoužila som meno oleja, čo sa ukázalo ako praktické, pretože som potom zistila, že niektoré oleje nemám, takže som nemusela nič prepisovať.Pretože sa jedná o malé množstvá olejov a malé formy, ktoré rýchlo strácajú teplo, snažila som sa dodržať vyššiu teplotu olejov a NaOH pri zmydelnení, v knižke Susan Miller Cavitch - The Soapmaker's companion - odporúča 47°C.
Takisto som sa snažila najprv miešať ručne, aby som zistila, či je vôbec potrebný mixér, a až keď sa mi to zdalo pridlhé, tak som použila mixér.


Nastavenie experimentu ukazuje nasledovná Tabuľka 1:

Tabuľka 1.  * hodnoty v zátvorke sú vypočítané na základe množstva roztoku NaOH, ktorý som mylne pridala vo väčšom množstve než bolo potrebné, a teda predstavujú nie teoretické, ale skutočné množstvo NaOH

Skupina
Typ oleja
Hmotnosť (g)
Pretučnenie*
Teplota v miešaní (°C)
Teplota v stope  (°C)
Olej
NaOH*
Destilovaná voda
Olej
NaOH
1
Kokosový olej
50
8.7
19
5%
48
33
33
2
Palmový olej
50
6.7 (8.4)
19
5% (-20%)
44
49

Olivový olej
50
6.4 (8.4)
19
5% (-20%)
49
34
29
Kukuričný olej
50
6.5 (8.4)
19
5% (-20%)
49
29
30
Arašidový olej
50
6.5
19
4%
30
45
30
Kakaové maslo
50
6.6
19
5%
48
49

3
Ricínový olej
50
6.1
19
5%
49
50
37
Bambucké maslo
50
6.1
19
5%
48
40
35
4
Jojobový olej
50
3.1
19
5%
50
47
30
Včelí vosk
50
3.2
19
5%
68
68
42


Všimnite si, že jojobový olej a včelí vosk vyžadujú o polovicu menej NaOH. Je to preto, lebo sú to oba vosky a obsahujú až 50% nezmydliteľných látok, ale môže to byť aj viac.

Chcela som si uľahčiť prácu (NIKDY sa to nevypláca, a napriek tomu to VŽDY skúšam) a rozdelila som oleje na skupiny podľa množstva NaOH, ktoré potrebujú na zmydelnenie (viď Tabuľka 1, prvý stĺpec). Chcela som pre každú skupinu vyrobiť jeden roztok, a ten potom rovnomerne rozdeliť do jednotlivých olejov zo skupiny. A tu sa stala tá chyba, ktorá dokazuje, že MERANIE PODĽA OBJEMU JE PRI VÝROBE MYDLA ÚPLNE NEVHODNÉ, pretože je zdrojom NEPRESNOSTÍ - niežeby som to nevedela a v kuse nezdôrazňovala, však...
Takže, síce som si dobre vypočítala, koľko gramov NaOH a vody potrebujem dohromady na zmydelnenie olejov v skupine 2, ktorou som začala, avšak keď nastal čas ho rovnomerne rozdeliť, urobila som chybu, keď som vzala do rúk injekčnú striekačku - ideálny nástroj ak chcete pridávať malé množstvá NaOH do malého množstva oleja. Úplne blbý nástroj, keď zabudnete, že 25ml roztoku NaOH sa NEROVNÁ 25g roztoku NaOH! Primiešanie NaOH do vody nezväčší jej objem, ale len hustotu, takže bude ťažšia. Inak povedané, ak do 80g vody, čo činí 80 ml,  pridáte 20g NaOH, tak nedostanete 100ml roztoku, ale cca 80ml 100gramového roztoku! Ak teda budete chcieť roztok rozdeliť na 5 rovnakých častí, nesmiete naberať 20 ml, pretože pri piatom oleji už nemáte čo naberať.... 
To som si uvedomila až neskoro, takže tri oleje v skupine číslo 2 boli pekne zmydelnené do stopy, s cca 20% nadbytkom NaOH...

Tabuľka 2

Skupina

Typ mydla Miešanie do stopy Foto v stope

1

Kokosový olej Po 7 minútach miešania nehustlo, preto som použila mixér, pomerne rýchlo hustá stopa   Nemám :-/

2

Palmový olej Miešala som ručne 11 minút, až do hustoty pudingu
Olivový olej Miešala som ručne 17 minút, nehustlo, potom mixér, len ľahká stopa.

Kukuričný olej 8 minút miešania ručne, potom mixér – takmer okamžite hustá stopa!

Arašidový olej 8 minút miešanie ručne, potom mixér do hustej stopy
Kakaové maslo 11 minút miešanie ručne, potom som použila mixér

3

Ricínový olej Ručne, veľmi rýchla stopa, v priebehu 3 minút

Bambucké maslo Ručne, stopa okamžite (tekutý puding)

4

Jojobový olej Hneď mixér, nechala som po mixovaní odstáť,  oddelenie na dve fázy. 
V rámci nasledujúcich 2 hodín som premiešavala cca každých 20-30 minút ručne, nakoniec s mixérom. 
Aj keď premiešanie pomohlo, po čase sa zas rozdelili vrstvy.

Včelí vosk
Okamžite tuhá stopa (ručne), zachvíľku veľmi vyschlo a zrazilo sa (prvá fotka), musela som zahriať a pridala som 32g vody (20g + 12g),
aby som dosiahla krémovú konzistenciu (druhá fotka).




Ricínový olej, bambucké maslo a palmový olej a včelí vosk stačilo vymiešať ručne. Stopa nasledovala najrýchlejšie u ricínového oleja a bambuckého masla, mydlo z palmového oleja hustlo menej rýchlo, zato spoľahlivo. Včelí vosk bola kapitola sama o sebe, okamžite nasiaklo všetku vodu s NaOH a premenilo sa na veľmi suchú a drobivú hmotu. Ochladenie a stuhnutie vosku som sa snažila minimalizovať práve vysokou teplotou oboch zložiek pri miešaní, ale zrejme to nestačilo. Potom som čítala, že dobrý postup je zmydeľňovať včelí vosk stále vo vodnom kúpeli až do stopy, aby sa udržal tekutý stav. Prečo by niekto zmydelňoval včelí vosk, keď mydlo zo 100% včelieho vosku nepení? To je zas iný príbeh, ku ktorému sa dostanem v niektorom z ďalších príspevkov.
Kukuričný olej, kokosový olej a arašidový olej potrebovali pri daných teplotách pomoc mixéra, ale veľmi rýchlo dosiahli potom stopu - stačilo pár sekúnd.
Najdlhšie som miešala s pomocou mixéru olivový olej a jojobový olej.

Po 24 hodinách som mydlá vyberala z foriem. Dobrodružstvo samo o sebe :) Samozrejme som všetko odfotila a zisťovala ich tvrdosť vtlačením palca do hmoty, ešte pred vybraním:


Skupina

Typ mydla

Tvrdosť (testovanie stlačením palcom)

Vyklopenie z formy po 24 hodinách

Foto pred vybratím z formy

1

Kokosový olej

Žiadna stopa

Ľahko

2

Palmový olej

Žiadna stopa

Trocha ťažšie

Olivový olej

Žiadna stopa

Veľmi ľahko

Kukuričný olej

Žiadna stopa, 

ale cítiť že mydlo pruží

Ťažšie sa vyberá,

trocha sa nalomilo

Arašidový olej

Stopa po otlačení

Nejde von, aj na 3 deň

 príliš mäkké, 

musela som ho dať do mrazničky, aby som ho mohla vybrať z formy

Kakaové maslo

Žiadna stopa

Relatívne ťažko, bolo treba poprehýbať steny formy aby sa odlepilo

3

Ricínový olej

Žiadna stopa

Relatívne ľahko, zaujímavé, že tenká vrstva na stenách sa  neodlomila.

Bambucké maslo

Žiadna stopa

Veľmi ľahko

4

Jojobový olej

Dve fázy, príliš mäkké

Vôbec som ho nevybrala

Včelí vosk
Pri dotyku mení farbu na tmavšiu, mäkké, palec zanecháva hlbokú stopu
Príliš mäkké, zrejme kvôli vode, 
ktorú som pridala (32g) v stope. 
Musela som ho dať na 
3 deň do mrazničky,
 potom sa dalo vyklopiť.


Najmäkkšie mydlo bolo arašidové, najtvrdšie bolo z kakaového masla. Ricínový olej dal mydlo trochu translucentné, čo je presne podľa očakávaní.

Mydlá sa podstatne líšili vo farbe, rozdiely vo farbe sa najlepšie vidia pri porovnaní mydiel vedľa seba. Bohužiaľ sa mi nepodarilo presne reprodukovať farbu, ale fakt som sa snažila. Takže nasleduje séria fotografií, ktorá myslím bude hovoriť sama za seba, a úplne na konci je ako bonus video.

Najbelšie bolo mydlo z kokosového oleja. Potom nasledovalo mydlo z ricínového oleja s mierne transparentnou bielou, za ním bol palmový olej bielo-krémovej farby. trošku viac krémové bolo bambucké maslo a mydlo z kukuričného oleja, nasledované mydlom z arašidového oleja. Mydlo z olivového oleja bolo žltozelené, časom začalo strácať farbu v bielych škvrnách, až nakoniec po dvoch týždňoch bolo úplne biele. Mydlo z kakaového masla si udržalo žlto-okrovú farbu kakaového masla, mydlo z jojobového oleja zas slnečno žltú. Mydlo z včelieho vosku malo béžovú farbu, zaujímavé pozorovanie bolo, že po otlačení palca dotknutý povrch zhnedol.







Mydlo z kakaového masla vľavo, z ricínového oleja vpravo.
Mydlo z kokosového oleja

Mydlo z olivového oleja

Mydlo z kukuričného oleja

Mydlo z kakaového masla
Mydlo z bambuckého masla



Ach áno, a ešte som zabudla, arašidové mydlo som síce po troch dňoch a pobyte v mrazničke dokázala vybrať z formy, ale stále bolo mäkké, ako dokazuje nasledujúca fotografia a video:


Arašidové mydlo po 3 dňoch.



Pozrite pokračovanie tohoto testu:
- Test penivosti mydiel po 2 týždňoch zrenia a test pH -  všetko s video dokumentáciou a komentármi!
 - Test mydiel po 18 mesiacoch - ktoré zoxidovali, ako sa zmenila ich pena, farba a iné vlastnosti?

2 komentáre:

  1. Evik, merci beaucoup pour ce superbe article extrêmement intéressant !

    Bravo !

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Merci Colchique :) C´est un vrai aventure! Bientot je vais poster les characteristiques de savon apres 2 semaines de cure!

    OdpovedaťOdstrániť